Hem-arkiv

TUNA TOURING MC

On the roads since 1981

Inkommet till redaktionen - rörande körvana/erfarenhet
Vi tackar för bidraget



Gubben och sporthojåkaren - hämtat från ett gammalt nummer av gedigna tidningen Bike


Du minns säkert den där pinsamma gången när du var ute och tokgasade med sporthojen på favoritvägen men blev frånåkt av gubben på en GS. Han som dök upp i backspegeln med packväskor och allt och sedan körde om och försvann. Det borde ju inte ens vara möjligt om du ser till prestandan hos din övermotoriserade sporthoj och den hos den gamla gubbhojen han körde på.


Hur kan det ändå komma sig?
Det teoretiska svaret är att det sannolikt inte skulle kunna hända eftersom prestanda, vikt och däck hos en modern sporthoj överträffar den hos en äldre äventyrshoj med massor av vikt och allrounddäck lämpade för alla underlag.

Speciellt inte om vi ser till maxkapaciteten för de olika byggena.


Det praktiska svaret på frågan är istället följande: -gubben med packväskor är en erfaren landsvägsknutte med åtskilliga tusentals mil i bagaget som läser terrängen och omgivningen nästan undermedvetet och därmed kan planera sin körning och göra den fruktansvärt effektiv.

 

Sporthojåkaren kör troligtvis inte lika mycket landsväg utan mer banåkning för att sätta snabba varvtider, men tror att han blir snabb landsvägsförare på kuppen. Det verkar logiskt men är i många fall helt fel. På bana handlar det om att bromsa stenhårt och slå på rejält med gas ut ur böjarna. På landsvägen förstör du flytet direkt om du börjar köra på det sättet. 


Här handlar det istället mer om att hålla farten med sig hela tiden. Hitta de snabba spåren utan att behöva bromsa stenhårt tills du nästan står still för att därefter gasa så hårt att framdäcket skickas i skyn.

Med en rörlig blick som ständigt läser av omgivningen är du mer förberedd på plötsliga situationer som kan uppstå, samtidigt som du får fördelen av att lära dig när du kan köra snabbt eller var farorna kan vara större.


Ett bevis för detta är tävlingsförarna på ön Isle of Man.

Få motorcykelförare är snabbare än John McGuinness på landsväg. Han läser av omgivningen så långt fram han kan för att hitta flytet.

Samtidigt analyserar hjärnan hela tiden hur bra greppet är framför honom, vilken typ av asfalt det är, spår av olja eller grus och inte minst hur fuktigt det fortfarande kan vara i skuggpartiet han strax kommer att komma till efter regnet tidigare samma dag.

Allt detta analyseras långt innan han ens hunnit komma nära.


Tillbaka till sporthojknutten som lever i tron att banåkningen gjort honom snabbare även på vägen.

Blicken mot nästa kurva, som han lärt sig på en bandag, räcker inte långt när du kör på vägen.

Här finns störande moment som skymd sikt, tjälskador, uppsprätt grus med mera som gör att den ovana hjärnan får för mycket att ta till sig och därmed tappar fokus - hastigheten sjunker.


Gubben på GS:en som snurrat runt i hela världen med sin hoj har kört på vägar som knappt kan kallas vägar och vet exakt vilken beskaffenhet som ger vilket grepp för hans däck och hoj.

Han har redan läst av omgivningen via trädtopparna och vet att kurvan öppnar upp efter partiet med skymd sikt och inte heller har han sett någon utfart eller postlåda ståendes efter kanten och därmed bibehåller han hastigheten och kör om.


Snabb landsvägsförare blir du bara av att lägga många mil på vägen. Här räknas bara erfarenhet och en rörlig vaken blick.


 

Foto från turen till Lida Gårdscafé (2018) - mycket trevlig rutt och ställe att ta en RÄKMACKA på :D

Glada medlemmar på KNIX-kurs 2017

Det var en fin söndag i helgen då våra

medlemmar erbjöds att köra avrostning

på Gröndal. Med ganska menas att

förmiddagen var solig men lite sval - vilket

kan vara ganska skönt när man smyger fram

och kör slalom med mera.

Våra tjejer hade en superbra förmiddag

med bra och viktiga övningar och allt

beröm till instruktörerna!

10 tjejer tappra var de totalt, av 23 föranmälda (två från TTMC deltog).


Eftermiddagen bjöd på lite mer omväxlande väder där både regn och snö förekom - men banan torkade fort tack o lov, och det blev inte kallt heller att köra.

Lars och Ole hade sällskap med 9 andra killar i gruppen och det var totalt 33 stycken som bjöd till.

Enligt uppgift från Ole var kursen MYCKET nyttig och han har en del ömma muskler han inte visste han

hade :D.


Alla fyra TTMC-are tackar klubben för initiativet och bidraget till kursen.

PREMIÄRTUREN 2017

Premiärturen till Fridhems Café bjöd på riktigt härligt hojväder.

Det var 17 ekipage som tog sig till Sköldinge denna härliga lördag.

Och Stefan hade varit förutseende och ringt i förväg och bokat upp 20 räkmackor :D. Länk till Tarjas bilder från turen

Alla njöt av det härliga vårvädret, och även ett par bilburna knuttar dök upp - med en barnbarns-knutte (de sitter allra längst bort i bild och fikar). ;)

Det var i år 35-e turen till prästänkesätet i Sköldinge, och det är det enda kvarvarande prästänkesätet i Strängnäs Stift.

Byggnaden uppfördes 1847 åt prästänkor i Sköldinge församling.

Två prästänkor har bott i byggnaden, och byggnaden har i senare tid fungerat som församlingshem och även som samlingsplats för Sköldinge scoutkår.

Konstnären Carl R Förslund har bott i fastigheten - en framstående skribent och dekorationsmålare. Han har även målat Katrineholms stadsvapen (1922)


GRILLNING I SUNDBYHOLM (2017)

Det var bra uppslutning vid grillplatsen i Sundbyholm vid grillningen den 11/3.

En mycket skön och värmande sol höll oss torra och varma.